תפריט נגישות

סמ"ר סיון בר נתן ז"ל

סיון בר נתן
בן 20 בנפלו
בן אירית ועודד
נולד בעין זיון
בי"ד בסיון תשל"ח, 19/6/1978
התגורר במעגן מיכאל
התגייס ב-נובמבר 1996
שרת בחטיבת גולני סיירת גולני
נפל בעת שירותו
בכ"ח באלול תשנ"ח, 19/9/1998
מקום נפילה: ואדי מילק
באזור חיפה, כרמל וגליל מערבי
מקום קבורה: קיבוץ מעגן מיכאל
הותיר: הורים, אחות - הדר ואח - אביב

קורות חיים

סיון נולד בעין-זיון, בן בכור לאירית ועודד. בגיל שנה עבר סיון עם הוריו לגור בכפר הנוער מאיר שפיה שם בילה ושיחק עם חבריו והחניכים של אביו עודד עד גיל 5.

בהיותו בן 5 שנים עבר סיון עם הוריו למעגן-מיכאל כדי לחיות בחיק משפחת בר-נתן המורחבת. סיון הצטרף לילדי גן ב' ועבר עם הבוגרים לבית הספר והיה אחד מבני כיתת דולפין השובבים והתוססים.

בהיותו בן 5 וחצי נולדה אחותו הדר ובהיותו בן 12 וחצי נולד אחיו אביב.

בבית-הספר היסודי התגלה כילד סקרן, חברותי ועירני, הנלחם על מקומו בקבוצה.

חוש הצדק שניחן בו, מצפונו יוצא הדופן, הרצון לשלמות והשאיפה להשיג כמיטב יכולתו, עוררו לעתים עימותים קשים עם בני דולפין.

סיון היה ילד פעיל מאוד בתחום הספורט. הוא היה שחיין, שהשקיע הרבה מזמנו וממרצו לספורט זה, והשתתף בתחרויות שחיה עד גיל 14. ביחד עם זאת הוא היה שחקן כדורסל ושחקן כדורגל בהפועל מעגן-מיכאל. במשחקי כדורסל עם קבוצת מעגן-מיכאל הוא השתתף עד גיוסו לצבא ובלט בעיקר בכושר הלחימה שלו על כל כדור. כשחקן כדורגל הוא המשיך לשחק גם בשבתות שבהם היה מגיע מהצבא והקבוצה היתה צריכה חיזוק מקומי.

בכיתה ז' החל סיון לעבוד במדגה, ענף שאהב מאוד. הוא לא ויתר על אף יום עבודה ואף ב'רגילות' חזר לעבוד בו. במדגה זכה לכינוי 'המג"ד'. עם בואו בבקרים נהג סיון לארגן את החבורה לעבודת היום. יכולתו ליצור קשר עם המבוגרים, בני כל הגילים, היתה מתת אל ויחד עם זאת, מעולם לא התבייש לתבוע מאחרים ולארגן אותם לביצוע המשימה.

סיון היה פעיל מאד בימיה ואהב אותה. הוא היה מפקד סירה ומדריך של קבוצות נערים שונות לאורך השנה. בחופשים הוא אירגן קורסים ימיים לכיתות צעירות ועזר בתחזוקת הימיה. החלום המשפחתי היה להפליג יחד ביאכטה באזור הים התיכון לאחר שירותו הצבאי של סיון.

סיון היה תלמיד רציני מאוד אשר הגיע להשגיים לימודיים טובים מאד. לצד המקצועות האהובים עליו, פיסיקה, טכנולוגיה מוכללת ומחשבים, גילה עניין גם בתחומים ההומניים. ההשקעה בלימודים נבעה מהסקרנות הרבה שלו והצמא לידע ביחד עם תוכניותיו ללכת ללמוד מחשבים בטכניון אחרי הצבא.

יכולתו המופלאה של סיון לארגן את הזמן, איפשרה לו לעסוק, לצד לימודיו, בתחומים הרבים שאהב ולקיים פעילות חברתית ענפה. בכל עיסוקיו השקיע בהתלהבות וברצינות שאיפיינו אותו.

אט-אט הפך סיון לאמרגן של דברים רבים שבני דולפין עסקו בהם, ביניהם הטיפול בחוף הים - שם בנו שולחנות ומקומות למנגל, העבירו קווי חשמל ומים ואף בנו צריף על שפת הים לרווחת המתרחצים.

יחסיו עם אחיו היו מיוחדים. עם הדר, הצעירה ממנו בחמש שנים וחצי, היו לו שיחות נפש, ובאביב, שנולד עת היה בן 12.5, החל לטפל בחום, במסירות ובאהבה רבה כמעט מרגע היוולדו, עד כדי כך שביקש שאביב יהיה הילד שלו בלבד... אחר-הצהריים היה סיון מתייצב בבית-התינוקות או בפעוטון של אביב ומביא אותו הביתה במנשא גב, אחר-כך מחתל ומאכיל אותו ומשחק איתו. עם השנים נוצר ביניהם קשר מיוחד, שנמשך גם כשאביב גדל, כשסיון היה מזמין אותו לאירועים החברתיים של בני קבוצת 'דולפין' ולמסיבותיהם. בתקופת הצבא נהג סיון לקחת את אביב לישון אצלו בחדר במגורי החיילים ולבלות ביחד עם החבר'ה.

סיון החל את שרותו הצבאי בסיירת מטכ"ל. אחרי קרוב לשנה בסיירת הוא עבר לסיירת גולני שם בלט מאד במהלך המסלול. החדש', כפי שכונה תחילה בפי חברי הצוות המגובש, נקשר אל סיירת 'גולני' וחייליה. הוא התגלה במלוא כוחותיו הארגוניים, עד שמפקדיו ציינו כמה היה להם לעזר. הם ידעו שאפשר להסתייע בו כדי להצעיד את הקבוצה, לארגן ולסדר דברים. בניווטים התגלה סיון כנווט מצוין - חוש ההתמצאות בלילה, יכולת ארגון הזמן והתביעות שתבע מחבריו, עשו אותו בניווט הלילה למנהיג אמיתי, שסחף אחריו את כיתתו.

שלושה חודשים לפני גמר המסלול בסיירת הצליחו מפקדיו לשכנע אותו ללכת לקורס קצינים כדי לחזור לסיירת כמדריך ללוחמה בטרור. הוא גמר בהצטיינות יתרה את ההכנה לקורס קצינים והגיע לחופשה לפני קורס הקצינים.

סיון נסע ביום חמישי 17.9.98 לבלות עם חבריו בדיסקוטק בקיבוץ רמת-דוד. בדרך חזרה הביתה מהדיסקוטק ביקש סיון לישון מאחור מכוון שהיה עייף מאוד. צור לוי נהג במכונית, נרדם והתנגש ברכב שבא מולו. מעוצמת ההתנגשות עף סיון מחוץ למכונית ונחבל קשות בראשו. חברים שהיו ברכבים אחרים הצליחו להנשים אותו אבל הכרתו לא חזרה אליו יותר. סיון נאבק על חייו במשך כל יום השישי ה-18.9.1998 ואחרי שנקבע שהוא מת מוות מוחי תרמה משפחתו את אבריו להצלת 5 אנשים שחיכו לתרומת אברים. משפחתו קיוותה כי הצלת חייהם של אנשים אחרים תקל עליהם את ההרגשה שמותו לא היה לשווא.

בן עשרים היה סיון במותו. הוא הובא למנוחות בבית-העלמין במעגן מיכאל. הותיר אחריו הורים, אחות ואח. לאחר מותו הועלה לדרגת סמ"ר.

מדברי מפקד יחידתו: "אופיו ואישיותו האצילית והצנועה הלכו לפניו והאירו את דרכו המיוחדת. עיניו הגדולות והמבריקות המביעות סקרנות ואהבה לא חדלו מהתרוצצויותיהן. ללא כל קשיי קליטה והסתגלות ליחידה חדשה הבין סיון מהר את הנעשה והחל להוביל בדרכו המיוחדת והחיובית. סיון התבקש לצאת לקורס הקצינים קודם לסיום מסלולו בסיירת, מצב שהעמיד אותו בהתלבטות קשה בדבר המשך דרכו הצבאית ובטוח הייתי כי יהיה קצין מבטיח בסיירת. כך, כמו גם שאר הדברים, אהב סיון לעזור ולהתנדב, על חשבון תוכניתו וזמנו החופשי. בשל אישיותו הנוחה, רקם סיון מערכות יחסים ייחודיות עם מפקדיו וחבריו, עבורם היווה דוגמה ומופת ללוחם שיכול ומוכן לכל משימה. אישיותו ויכולתו של סיון, מבטו החכם, צניעותו, חיוכו וארשת פניו אינם מותירים ברירה אלא לאהוב אותו..."

מארק מאיירס, חבר הקיבוץ ומורה של סיון, כתב לזכרו את השיר 'ניצוץ הזהב': "א. תמונה בראש מכיתה א' / ילד קטן ורזה/ עיניים גדולות, רכות, רציניות/ ילד בן שש/ שמדבר בבגרות ותבונה/ מעבר לגילו/ רגיש, נבון, מתחשב, חבר טוב/ מבעד לשנים עוד מרגישים/ את ניצוץ הזהב שבו// ב. ועוד תמונה כעבור עשר שנים/ כבר נער/ עיניים גדולות, רכות, רציניות/ נער בן שש-עשרה/ שמדבר בבגרות ותבונה/ מעבר לגילו/ רגיש, נבון, מתחשב, חבר טוב/ כמו שהיה כך נשאר/ עם ניצוץ הזהב// ג. ואז תמונה של חייל/ נותן כל מה שאפשר מעצמו/ כמו שהוא יודע/ הקצין שרצה להיות/ הוא המשך טבעי של הנער שהיה/ אותן עיניים, אותה תבונה/ כבר גבר// ד. ניצוץ הזהב שבער בו/ יבער מעתה בליבנו, בזכרוננו/ כן, סיון, יבער."

מתוך דברים שכתבה דפנה, שריאותיו של סיון העניקו לה חיים: "אני רוצה להודות לך כל- כך, רוצה להראות לך כמה אושר נטעת בכל-כך הרבה אנשים כאשר ציווית עוד בחייך כי במותך אתה מוכן להעניק חיים לאדם אחר... סיון, אני מקווה שאכן אתה מסתכל עכשיו מלמעלה על כולנו, האנשים שבמותך ציווית להם חיים, ומרגיש איזו שהיא תחושת סיפוק וגאווה על כך. אתה נטוע עמוק-עמוק בכולנו, נזכור אותך ונודה לך לעד. אני שואפת עכשיו נשימה ארוכה ועמוקה וממלאה הרבה אוויר בריאותינו המשותפות, לכבודך."

מספר מפעלי הנצחה הוקמו לזכרו של סיון: ספר זיכרון שהוציאה המשפחה והספינה 'בוסטון' הקרויה על שמו. בני כיתת 'דולפין' הקימו את 'הצריף של סיוי' - בית קפה הממוקם בצריף שבנה סיון עם בני כיתתו. גביע נודד 'לשייט אופטימיסטי המצטיין' ניתן באליפות 'הפועל' בשדות ים, וכן גביע נודד בכדורגל בטורניר הנערך לזכרו.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה