תפריט נגישות

סמל פסח מנחם זילברשטיין ז"ל

פסח זילברשטיין
בן 24 בנפלו
בן נסיה ומרדכי
נולד בפולין - ברוצלב
בכ"ב בחשוון תש"י, 14/11/1949
התגייס ב-12.11.1968
שרת בחיל השריון חט' 421, גד' 257, חטיבת גולני סיירת גולני
נפל בעת מילוי תפקידו
בי"א בתשרי תשל"ד, 7/10/1973
במלחמת יום הכיפורים
מקום נפילה: אום כתף
באזור סיני ותעלת סואץ
מקום קבורה: חיפה
אזור: ב, חלקה: 04, שורה: 08, קבר: 05.
הותיר: הורים ואחות

קורות חיים

נולד ביום כ"ב בחשון תש"י (14.11.1949) בוורוצלב שבפולין ועלה ארצה עם הוריו ואחותו בשנת תשט"ז. בארץ למד בבית הספר היסודי "דרור" בקרית אליעזר, והמשיך את לימודיו העל-יסודיים בבית-הספר הריאלי בחיפה. פסח היה נער רגיש ורציני ביחסו לחיים. כאשר הגיע ארצה והוא בן שבע, נכונו לו קשיי קליטה והסתגלות, אך הוא השתדל בכל מאודו להתערות מהר ככל האפשר בחברת הילדים. הוא שקד על לימוד העברית ועד מהרה טושטשו כמעט לגמרי עקבות ארץ מוצאו. בבית הספר היסודי היה אהוב על מוריו ועל רעיו לספסל הלימודים. עבודותיו העיוניות והמעשיות היו דוגמא ומופת לחבריו. פסח השתתף גם בפעילות החברתית בבית-הספר, השתתף בוועדות מרכזיות והקדיש מזמנו הפנוי לחוג הדרמטי של בית הספר. כשרונו התיאטרלי התגלה עוד בהיותו נער, ומאחר שאהב את המשחק על הבמה, שבה את לב צופיו. פסח אהב לצאת למסעות ברחבי הארץ, ואחת ממורותיו מדגישה עד כמה התרשם מביקוריו בתל-חי ובמוזיאון השואה והגבורה בקיבוץ לוחמי הגטאות. כשניצב נוכח תמונתו של יהודי מושפל, המנגן בכינור להנאתם של חיות-אדם אכזריות, קרא: "לנו זה לא יכול לקרות. אנחנו לעולם לא נגיע למצב של השפלה!" הוא היה נער גאה. החופש והכבוד הלאומי היו יקרים לו מאוד. לימים הצטרף לתנועת הנוער העובד והיה פעיל בה, הן כחניך והן כמדריך. אחר-כך עבר לתנועת הצופים וגם בה הצטיין עד מהרה בפעילותו ובחדוות החיים שלו. בתקופת הלימודים בבית הספר התיכון נמשך פסח אל מדע התקשורת והאלקטרוניקה. בהיותו בכיתה ט' כתב יחד עם שני חברים עבודה רחבת יריעה על רשות השידור, ושנתיים אחרי כן בחר לכתוב עבודה על "מחשבים אלקטרוניים ואפשרות השימוש בהם כאמצעי הוראה מתוכנתת". הוא היה תלמיד חרוץ ושיטתי, ובחר להשתלם בקורס למחשבים, כדי להיכנס לעובי הקורה של התורה ולהעלות את רמת עבודתו, העבודה אכן הייתה מעולה ופטרה אותו מבחינת בגרות בכימיה. אחד ממוריו בבית הספר התיכון מספר, שפסח התבלט בעירנותו האינטלקטואלית ובתחושותיו המוסריות. לדבריו, היה פסח נער בוגר ובשל ברוחו הרבה יותר מנערים אחרים בני גילו. הוא שקל בתבונה ובשלווה כל בעיה שבפניה ניצב, לא נחפז להסיק מסקנות וביקש תמיד לסייע לזולת. בלהט הויכוח ניכר תמיד בנועם הליכותיו, ותמיד נימנה עם אותם תלמידים יחידים, שסייעו למוריהם בעיצוב מערכת החינוך בבית הספר.

פסח גויס לצה"ל במחצית נובמבר 1968. בהתקרב מועד גיוסו התלבט אם להצטרף אל חבריו בהקמת גרעין נח"ל, להתנדב לחיל-קרבי, או להמשיך את לימודיו במסגרת העתודה האקדמית.

למרות נסיונות ההורים לשכנעו לבחור בלימודים, התנדב פסח לסיירת של חטיבת "גולני". לאחר סיום הטירונות השתלם בסדרת קורסים, לרבות קורס צניחה, והורשה לענוד כנפי צנחן. פסח היה חייל מעולה ואחראי. מפקדיו הוקירו את רוח ההתנדבות שלו ואת מסירותו.

בנובמבר 1971, לאחר שהשתחרר מהשירות הסדיר, עבד כמתכנת ב"שירותי מל"ל לעיבוד נתונים אלקטרוניים". מקץ שנה החל ללמוד בטכניון בחיפה, בחוג למתמטיקה שימושית. כשפרצה מלחמת יום הכיפורים נקרא פסח לשירות מילואים ונשלח לחזית הדרום.

הוא שירת ביחידת שריון בתפקיד מפקד כיתת חרמ"ש. ביום י"א בתשרי תשל"ד (7.10.1973), נפל בעת מילוי תפקידו, בתאונה בדרכו לחזית ליד אום כתף. הוא הובא למנוחת עולמים בבית העלמין הצבאי בחיפה.

השאיר אחריו אב, אם ואחות. לאחר נופלו הועלה לדרגת סמל.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה